Jalkamon omavalvontasuunnitelma
Tässä omavalvontasuunnitelmassa kuvataan, miten Jalkamo toteuttaa asiakaslähtöistä, turvallista ja laadukasta jalkojenhoitopalvelua. Suunnitelma sisältää toimintatavat riskienhallinnassa, hygienian varmistamisessa, tietosuojan toteuttamisessa sekä asiakaspalautteen käsittelyssä. Suunnitelma täyttää sosiaali- ja terveydenhuollon valvontalain (741/2023) sekä EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR) vaatimukset.
Omavalvontasuunnitelmaa päivitetty: 1.8.2025
1. Palveluntuottajan tiedot
Yrityksen nimi: Jalkamo
Y-tunnus: 3370331-9
Vastuuhenkilö: Meri Sillanpää (myös riskienhallinnan ja tietosuojan vastuuhenkilö)
Puhelin: 045 111 8684
Sähköposti: jalkahoitajameri@gmail.com
Toimipaikka: Puskantie 20, 60100 Seinäjoki
Verkkosivut: www.jalkamo.fi
2. Toiminnan kuvaus ja tavoitteet
Jalkamo on yksityinen jalkahoitopalvelu, joka tarjoaa lääkinnällistä jalkojenhoitoa asiakkaille, joilla on iho- ja kynsimuutoksia, kiputiloja tai pitkäaikaissairauksia. Hoitoa annetaan vastaanotolla sekä tarvittaessa asiakkaan kotona.
Tavoitteena on ennaltaehkäistä jalkaterveyden ongelmia, ylläpitää asiakkaiden toimintakykyä ja tukea kokonaisvaltaista hyvinvointia turvallisesti, ammattitaitoisesti ja asiakasta kunnioittaen.
3. Arvot ja toimintaperiaatteet
Asiakaslähtöisyys ja yksilöllisyys
Ammattitaito ja jatkuva kehittyminen
Itsemääräämisoikeuden kunnioittaminen
Hygienia, turvallisuus ja luottamus
Tietosuojan ja salassapidon ehdoton noudattaminen
4. Riskienhallinta ja poikkeamien käsittely
Riskejä tunnistetaan ja ehkäistään aktiivisesti:
Hygieniariskit: Kaikki välineet puhdistetaan, desinfioidaan ja sterilisoidaan huolellisesti.
Laiteviat: Ultraäänipesurin ja kuumailmasterilointikoneen toimivuus varmistetaan viikoittaisella toimivuustarkistuksella. Muut laitteet tarkistetaan ja huolletaan säännöllisesti.
Asiakasturvallisuus: Jokaiselle asiakkaalle tehdään tarvittaessa kirjallinen hoitosuunnitelma ja hoito toteutetaan hänen suostumuksellaan.
Tietosuoja: Asiakastiedot säilytetään lukitussa tilassa tai salatulla laitteella, johon vain yrittäjällä on pääsy.
Poikkeamat dokumentoidaan ja tarvittaessa ohjataan jatkohoitoon. Jos tapaus vaatii, tiedotetaan viranomaisille ja asiakkaalle annetaan ohjeet oikeusturvakeinoista.
5. Palaute ja asiakasoikeudet
Asiakkaan palautetta kerätään suullisesti, kirjallisesti tai sähköpostitse. Asiakas voi pyytää erillisen palautelomakkeen. Palaute käsitellään luottamuksellisesti ja kehitystoimet dokumentoidaan.
Jos asiakas haluaa tehdä muistutuksen tai reklamaation, hän saa ohjeet potilasasiamieheen tai viranomaisiin yhteydenottoon.
6. Henkilöstö ja osaaminen
Palvelun tuottaa laillistettu jalkojenhoidon ammattilainen. Ammattitaitoa ylläpidetään seuraavasti:
Ensiapukoulutus päivitetään 3 vuoden välein
Hygieniaosaaminen varmistetaan säännöllisesti
Osallistutaan vuosittain täydennyskoulutuksiin ja alan tapahtumiin
7. Laitteet ja hygieniakäytännöt
Käytössä ovat mm. porakone, ultraäänipesuri ja kuumailmasterilointi
Välineet pestään ultraäänellä ja steriloidaan instrumenteille tarkoitetussa 230 asteen suljetussa uunissa
Käytössä on jokaisen asiakkaan kohdalla kertakäyttöiset hygieniatarvikkeet: esiliina, suojakäsineet, kasvomaski, muut tarvittavat muoviset suojat, jotka hävitetään asianmukaisesti.
8. Tietosuoja ja asiakastiedot
Asiakastietoja käsitellään vain hoitoa varten ja säilytetään 12 vuotta hoitosuhteen päättymisestä
Booksalon toimii vain ajanvarauksessa – hoitotiedot säilytetään manuaalisesti lukitussa tilassa
Asiakkaalla on oikeus tarkistaa omat tietonsa ja pyytää niiden oikaisua
Tietosuojaseloste löytyy osoitteesta: https://jalkamo.fi/tietosuojaseloste/
9. Omavalvonnan ylläpito ja julkisuus
Suunnitelma tarkistetaan vuosittain tai aina kun toimintaan tulee merkittäviä muutoksia. Dokumentti on nähtävillä verkkosivuilla ja saatavilla paperikopiona pyydettäessä. Asiakkaille annetaan tieto omavalvonnan olemassaolosta palvelutilanteessa.
Paikka ja päiväys: Seinäjoki, 1.8.2025
Hyväksytty: Meri Sillanpää, yrittäjä